Zapowiedź gry Rise of the Tomb Raider

Restart serii „Tomb Raider” okazał się strzałem w dziesiątkę. Wydany w 2013 roku reboot przygód najsłynniejszej pani archeolog przyniósł ze sobą nową rzeszę fanów. To jednak nie pozwoliło Square-Enix cieszyć się z wysokiej sprzedaży produkcji i pomimo finansowych rozczarowań, wydawca dał zielone światło Crystal Dynamics na stworzenie kontynuacji. Już tej jesienni wraz z Larą Croft przeniesiemy się do mroźnej Syberii w czasowym exclusivie na Xboxa One i Xboxa 360. 

Edycja na stare konsole może budzić obawy, czy przez to gra na sprzęty obecnej generacji, nie zostanie w jakikolwiek sposób okrojona. Z licznych materiałów wideo, z którymi mamy okazję zapoznać się przed premierą gry, wygląda na to, że „Rise of the Tomb Raider” będzie godną kontynuacją poprzedniego „Tomb Raidera”. Oczywiście nie ma co oczekiwać najwyższej jakości na Xboksa 360 i PlayStation 3. Na chwilę obecną firma Square Enix nie zapowiedziało, że cokolwiek wytnie z tej edycji, także jeżeli kogoś nie razi co najwyżej przeciętna oprawa graficzna, to nie ma się czym przejmować.

Gra od podstaw tworzona jest na Foundation Engine, autorskim silniku firmy Crystal Dynamics. Rise of Tomb Raider oferować będzie rozdzielczość 1080p w 30 FPS-ach, co na pewno ucieszy xboxowych graczy, którzy zazwyczaj na luksus grania w Full HD nie mogą liczyć. Nie ma co się dziwić, że nie udało osiągnąć się stałych 60 klatek na sekundę, bo oprawa graficzna nowych przygód Lary Croft prezentuje się obłędnie. Nie jest to może technologiczny opad szczęki, ale ciężko nie zachwycać się malowniczymi krajobrazami, które od poprzedniej części nabrały sporo kolorów. Twórcy chwalili się nową technologią performence capture Mova, które pozwala niezwykle wiernie odtworzyć twarz aktora lub aktorki w grze. Dzięki temu Lara Croft powinna wyrażać jeszcze więcej bólu i cierpienia swoją mimiką twarzy.

1

Po tym co przeżyła w poprzedniej odsłonie serii, raczej nie powinna nadmiernie obawiać się nowych zagrożeń. Po wydarzeniach z wyspy Yamatai, popularna Lara Croft powoli wraca do normalności. Nikt jednak nie wierzy w jej wersję historii, uznając, że młoda archeolog zmyśla wszystkie wydarzenia z wyspy. Lara wyrusza więc na północ, do mroźnej Syberii, aby znaleźć dowody potwierdzające jej wersję zdarzeń. Próbuje odnaleźć legendarne miasto Kitież, które kryje w sobie tajemnice nieśmiertelności. Nie będzie to jednak łatwa sztuka, bo nikt nie wie gdzie owe miasto się znajduję, a wszelkie poszlaki wskazują, że jest ono niewidzialne. Młodej dziewczynie towarzyszyć będzie Jonah Maiava, stary znajomy z pierwszej części gry. Pomoc okaże się niezbędna, bo oprócz niesprzyjającej pogody, dzikich zwierząt i nadprzyrodzonych mocy, zagrożenie stanowić będzie organizacja Trinity, która również próbuje odnaleźć starożytne artefakty.

To Syberia będzie początkiem przygody, gdzie nowi gracze będą mogli nauczyć się podstawowych funkcji gry, jak polowanie na zwierzęta, tworzenia przedmiotów, czy mechanikę walki. W dalszych etapach Rise of the Tomb Raider przeniesiemy się m.in. do Syrii, gdzie ważnym punktem produkcji staną się zagadki środowiskowe. Twórcy gry obiecują, że tych w porównaniu z poprzednią częścią będzie o wiele więcej, a ich poziom trudności znacząco wzrośnie. Jest to ukłon w stronę miłośników klasycznych części serii (głównie pierwszej z 1996 roku), gdzie zagadki stanowiły najważniejszy punkt zaraz po eksploracji.

2

Rise of the Tomb Raider oferować ma aż trzykrotnie większy obszar do zwiedzania niż wyspa Yamatai z poprzedniej części. Pozwoliło to Crystal Dynamics na urozmaicenie pobocznych zadań, które mają różnić się od tych z „Tomb Raidera” z 2013 roku. Nie zabraknie oczywiście zbierania najróżniejszych manuskryptów czy odczytywania pradawnych symboli, po których Lara Croft będzie stopniowo uczyła się rozwiązywać kolejne zagadki. Powrót do wcześniej odwiedzonych lokacji będzie bardziej niż wskazany, bo dzięki temu rozwiniemy nowe umiejętności naszej protagonistki czy odkryjemy nowe uzbrojenie.

Duży wpływ na rozgrywkę będą miały zmienne warunki pogodowe oraz cykl dobowy. Już w poprzedniej części działało to znakomicie, w Rise of Tomb Raiders twórcy ulepszyli pewne mechanizmy. Podczas burzy śnieżnej na Syberii będziemy niemal niewidoczni dla przeciwników, ale i my będziemy mieli ograniczone pole widzenia. Gra mocno wspiera bardziej skradankowy model rozgrywki, ale dla osób lubiących robić dużo bałaganu, Crystal Dynamics przygotował nowe umiejętności dla Lary. Szczególnie efektownie wygląda wystrzelenie kilku strzał na raz, dzięki czemu widowiskowo pokonamy kolejne zastępy wrogów. Będzie można liczyć także na bardziej dywersyjne działania, jak np. pokonanie przeciwników poprzez wysadzenie wybuchających beczek.

3

Panna Croft nauczyła się także nowych sztuczek. Teraz z łatwością asasyna słynna Pani archolog będzie mogła wspinać się na drzewa, ukrywać pod powierzchnią wody, czy w krzakach. Bardziej skomplikowane umiejętności, takie jak combosy czy odzyskiwanie strzał z martwych przeciwników, będziemy musieli odblokować samemu. Tym razem zdolności zostały podzielone na trzy drzewka: walka wręcz i leczenie, łowiectwo i zbieranie surowców oraz rzemiosło i eksploracja. Łącznie będzie ich aż 50. Oczywiście podczas jednokrotnego przejścia gry nie zdobędziemy wszystkich dostępnych umiejętności. Może to zmienić New Game+, ale o tym póki co twórcy milczą.

Dużo większy nacisk niż w poprzedniej części gry postawiono na crafting oraz wyposażenie. W odświeżonym Tomb Raider korzystaliśmy z zaledwie jednego, uniwersalnego zasobu. Tym razem do dyspozycji mamy aż 16 różnego rodzaju surowców, takie jak zioła, skóry, drewno i olej, ale także rzadziej spotykane jak poroża jelenia czy części maszyn. Dlatego przed każdą modyfikacją naszego wyposażenia będziemy musieli dwa razy zastanowić się, czy dany bonus do obrażeń czy do szybkości łuku, to na pewno to, co w danej chwili najbardziej potrzebujemy. Oprócz ulepszania łuku i czekana, z surowców stworzymy także nowe rodzaje strzał, amunicji czy bandaże oraz pułapki. Co najważniejsze, tym razem crafting nie będzie dostępny jedynie przy ogniskach, ale w dowolnym momencie gry. Twórcy nie chcą stawiać gracza w sytuacji, gdy zaczyna brakować amunicji, chociaż plecak pęka w szwach od nadmiaru zasobów.

4

Crystal Dynamics wzięło sobie do serca wszelkie uwagi graczy i Rise of the Tomb Raider zapowiada się na klasyczny sequel, czyli mocniej, lepiej i więcej. Postawienie nacisku na zagadki i labirynty powinny zachęcić także graczy, którzy woleli poprzednie części serii od tej wydanej w 2013 roku. Zrezygnowano także z mocno krytykowanego z poprzedniej części multiplayera, ale twórcy nie chcą rezygnować w ogóle z usług sieciowych. Te pojawią się w kampanii fabularnej najprawdopodobniej jako leaderboardsy, dodając element rywalizacji z naszymi znajomymi z Xbox Live.

Po pierwszych zapowiedziach gry Rise of the Tomb Raider ogłoszono xboxowym „Uncharted” i byłoby w tym sporo racji, gdyby nie to, że gra jest tylko czasowym exclusivem na konsolę Microsoftu. Niemniej jakkolwiek nie nazwiemy nowe przygody Lary Croft, szykuje się doskonała gra akcji z rozległymi obszarami, pełnymi ukrytej zawartości oraz masy przeciwników do pokonania. Szykuje się wielki hit końcówki tego roku.

[efsnotification type=”alert” style=”radius” close=”false” ]Tomb Raider to seria gier komputerowych, komiksów, opowieści oraz filmów opowiadających o przygodach fikcyjnej archeolog Lary Croft. Pierwsza części serii ukazała się w 1996, od tego roku seria stała się dochodową marką wykorzystującą różne media, zaś Lara stała się jedną z głównych ikon przemysłu gier komputerowych. Co ciekawe, w 2006 roku znalazła się w Księdze rekordów Guinnessa, gdzie została określona jako „bohaterka gry komputerowej, która odniosła największy sukces w realnym życiu” (Most Successful Human Videogame Heroine)[/efsnotification] [efsflexvideo type=”youtube” url=”https://www.youtube.com/watch?v=fxS-leXA-Iw” allowfullscreen=”yes” widescreen=”yes” width=”420″ height=”315″/]

[interaction id=”5608ff95f7217adc4bc19995″]

More from Radosław Krajewski

Halo – przegląd filmów i seriali na podstawie marki

Marka „Halo” to nie tylko seria licząca sobie kilkanaście gier, ale również...
Read More