Wywiad z YouTuberem – Won’t Be Fixed

YouTube to wielka siła w dzisiejszym internecie, ale również miejsce pracy wielu świetnych ludzi pasjonujących się grami wideo. Jedną z takich osób jest Jacek ”RoninJack” Fajfer z kanału Won’t Be Fixed.

YouTube to nie tylko wielkie sławy, ale również mniej znani autorzy, którzy wkładają w swoją pracę niemniej serca oraz zaangażowania. Warto jest więc tymi ludźmi się zainteresować i przedstawić ich szerszej społeczności.

Projekt Konsola to miejsce dla grających na konsolach Xbox One oraz PlayStation 4. To również miejsce dla osób, którzy lubią o grach nie tylko czytać, ale również oglądać materiały wideo z nimi związane. Stąd też zrodził się pomysł naświetlania sylwetek mniej znanych autorów na YouTube i ich twórczości. Na pierwszy ogień rozmowa z Jackiej ”RoninJackiem” Fajferem z kanały Won’t Be Fixed.

wont be fixed banner

1. Przedstaw się naszym czytelnikom w kilku zdaniach.

Cześć, nazywam się Jacek i można powiedzieć że jestem staruszkiem w porównaniu do innych youtuber’ów prowadzących kanały związane z grami. Mam 31 lat, mieszkam w Warszawie i na co dzień pracuję jako Team Leader w firmie testującej gry video.

2. Jak zaczęła się Twoja przygoda z grami wideo, od której konsoli, gry, sprzętu?

Wszystko zaczęło się od Atari XE, był to pierwszy sprzęt do grania jaki zagościł w moim domu. Grałem na nim w takie klasyki jak Spy vs. Spy, Space Invaders, Snake czy Star Wars: The Arcade Game. Jednak pierwszą grą która na stałe utkwiła mi w pamięci był X-Com: Terror from the Deep, był to pierwszy tytuł jaki kupiłem gdy w domu pojawił się pierwszy PeCet.

wont be fixed 2

3. Jaka była pierwsza gra, którą ukończyłeś?

Pierwszą grą z tych starszych tytułów którą pamiętam że udało mi się ukończyć (chociaż z opisem ) była „Indiana Jones and the Fate of Atlantis“ – była to świetna przygodówka która ze wszystkich gier opartych o tą markę chyba najlepiej oddawała klimat filmów. 

4. Niegdyś gry wideo były nieco ekskluzywne, nie wszyscy dysponowali sprzętem do grania, czy również w Twoim środowisku był problem z dostępem do gier, a gdy już on był, to raczej wspólnie z innymi (czytaj – konkretny tytuł na konkretną ekipę przyjaciół)?

Nie pamiętam żeby wśród moich znajomych był problem z dostępem do gier, ale fakt nie raz umawialiśmy się że jedna osoba kupuje tę grę, druga inną i się wymienialiśmy. Co do sprzętu do gier to pamiętam że byłem chyba jedyną osobą w swoim środowisku która miała PSX’a (chociaż kupiłem ją pod koniec cyklu). Miałem więc troszkę problemów ze zdobywaniem gier no bo wiadomo, jeszcze wtedy się nie zarabiało.

wont be fixed 3


5. Każdy gracz w swoich początkach zaczynał z innymi, najczęściej w szkole, czy Twoi znajomi z tamtych lat nadal grają?

To prawda, nie mam co prawda kontaktu z większością znajomych z czasów młodości ale Ci z którymi kontakt nadal utrzymuję to wiem że nadal grają chociaż już nie tyle co kiedyś. 


6. Kiedyś gry wideo nie były uzależnione tak od internetu, były inne, wielu uważa że lepsze, co Ty na to?

Gry bez internetu były zupełnie inne, tu się zgodzę. Największą różnicą było to że wszystko działały od razu po wyjęciu z pudełka i pod tym względem rzeczywiście były lepsze. Jednak nie jestem jedną z tych osób która uważa że dzisiejsze gry to nędzna namiastka tego co było kiedyś. Mało tego, większość gier które naprawdę sobie cenię powstała stosunkowo niedawno. Są to gry które ze względu na ograniczenia technologiczne nie mogłyby powstać wcześniej.

Oczywiście  wcale nie oznacza to że jaram się 2 gigowymi patchami dostępnymi w dniu premiery gry, ale też nie uważam że internet nie może wnieść do gier czegoś pozytywnego.

Przykładem wykorzystania internetu w grze w taki sposób że staje się ona lepsza jest autolog z Need for Speed: Hot Pursuit. Taka sieć społecznościowa kręcąca się w około wyścigów i informująca nas o każdym rekordzie ustanowionym przez naszych znajomych to coś co idealnie wpasowało się w gatunek gier wyścigowych. Teraz praktycznie każda samochodówka posiada swój odpowiednik tego systemu.

Bardzo podobało mi się też to że w Mass Effect 2 twórcy po premierze gry za darmo dodawali do gry różne dodatki takie jak np. całkowicie nową mechanikę w postaci misji w których poruszamy się naziemnym pojazdem. 

wont be fixed 4

 
7. Jak oceniasz wpływ swobodnego dostępu do internetu w grach wideo, czy tryby multiplayer nie szkodzą wielu grom wideo (patrz Tomb Raider)?

Wrzucane na siłę tryby multiplayer to faktycznie zmora współczesnej branży gier. Twórcy starają się za wszelką cenę odwieść nas od sprzedania swojej kopii gry. Chociaż przykład Tomb Raider’a nie jest może najlepszy bo tam tryb multiplayer robiła oddzielna firma i raczej nie wpłynęło to na jakość trybu single player.

Są też w ogóle tytuły w których multiplayer na pierwszy rzut oka wydaje się doczepiony na siłę ale potem okazuje się że jak twórcy mają dobry pomysły na to multi to może z tego wyjść coś fajnego. Przykładem jest tryb multiplayer z The Last of Us.Ogólnie jednak jestem jak najbardziej za tym by twórcy się nie rozdrabniali i jeśli chcą stworzyć dobrą grę single player to niech skupią się na tym a nie na wymyślaniu sposobów jak nam potem sprzedać dodatowe mapki i skórki.

wont be fixed 6

8. Gry wideo ewoluowały, wiele z gatunków sprzed lat zostało nieco odstawionych na boczny tor (strategie, bijatyki) na rzecz gier akcji. Jakie jest Twoje zdanie na ten temat?

Niestety ze względu na wysoki koszt produkcji współczesnych tytułów AAA wydawcy wolą skupić się na pewnikach takich jak FPS, Action Adventure czy Hack n’ Slash jednak co jakiś czas pojawia się gra która udowadnia że dla każdego zapominanego gatunku nadal jest miejsce.

W ogóle jeśli chodzi o takie zapomniane gatunki to Kickstarter okazał się być bardzo pomocny. Przecież dzięki tego typu zbiórkom powstało Broken Age (klasyczna przygodówka), Pillars of Eternity (klasyczne RPG w stylu Baldur’s Gate). Mimo wielu wątpliwości jakie budzi ten system finansowanie gier myślę że crowdfunding to jak najbardziej pozytywne dla branży gier zjawisko. Niedawno nawet twórca Castlevani za pomocą Kickstartera chciał swojemu wydawcy udowodnić że nadal masa ludzi chciałaby zagrać w kolejną klasyczną dwuwymiarową odsłonę serii. 

 

wont be fixed 7


9. Jesteś twórcą, ale również graczem, na Twoim kanale w większość pojawiają się serie z gier głównie wieloosobowych, nie koncentrujesz się na mainstreamowych produkcjach? Dlaczego?

Mi się wydaje że właśnie głównie w mainstreamie siedzę, staram się czasem przemycić jakąś niedocenianą gry czy tytuł indie ale niestety niewielu współczesnych graczy to interesuje. Podobnie słabe zainteresowanie jest grami Nintendo. 

Zasadniczo wszystkie gry które pojawiają się na moim kanale to gry które mnie interesują, natomiast wydaje mi się że gier multi raczej na moim kanale jest mało. 

 wont be fixed 8


10. Co przekonało Cię o sile YouTube i dlaczego obrałeś właśnie taką formę przekazu? Mniej dziennikarską, a bardziej rozrywkową.

Pomysł na to by nagrywać filmik i grach pojawił się w mojej głowie gdy pierwszy raz obejrzałem „On The Spot“ – było to cotygodniowe show o grach dostępne Gamespot.

Formuła była prosta, dziennikarze pracujący dla tej strony spotykali się i demonstrowali różne gry na wizji, czasem pojawiali się też goście (developerzy) była też sekcja z newsami, wszystko było podane na luzie. Pomyślałem wtedy że chciałbym coś takiego robić.

Dopiero niedawno jednak poczułem się na siłach by coś takiego zacząć robić. Moim zdaniem tego typu forma sprawdza się przy grach lepiej niż tekst. 

Jakkolwiek dobrze by ktoś nie pisał to jednak zawsze dostajemy tylko opinię o grze z perspektywy autora recenzji. Natomiast materiał video ma tą zaletę że mimo iż przedstawiam w nim swoją opinię to widzowie widzą równeiż gameplay i mogę ocenić czy im się to podoba, mogą stwierdzić „ale on gada głupoty, dla mnie to wcale nie wygląda fajnie“.

wont be fixed 5

 
11. Jako doświadczony twórca możesz wspomóc naszych czytelników, którzy niejednokrotnie myślą o karierze na YouTube. Jakieś rady dla nich?

Nie zaczynajcie od let’s play’ów – jeśli chcecie zdobyć subskrybentów to na pewno nie tędy droga. Teraz każdy kto ma komputer albo konsolę PS4 lub X1 może nagrywać let’s play’e i youtube jest wręcz nimi przepełniony, a topowe spoty w wyszukiwarce po wpisaniu „let’s play z gry X“  i tak zajmowane są przez kanały które siedzą w tym od dawna i mają po kilkanaście lub kilkaset tysięcy subskrybentów. 

Także let’s play’e zostawcie na moment kiedy już będziecie popularni.

wont be fixed 9

Polecam na początku tworzyć materiały w których po prostu mówicie o jakiejś grze, czy może nawet o konkretnym gatunku. Bardzo dobrze oglądają się też top listy i ciekawostki z gier. 

Najważniejsze jest jednak bycie cierpliwym i konsekwentnym. Trzeba regularnie wrzucać materiały dobrej jakości i po prostu czekać:)

12. Określ siebie i swój kanał w trzech słowach.

Dosłownie trzech?

gry, pasja, nerd


[interaction id=”5554a50840f2c57e040672ed”]
Written By
More from Patryk

Dziś premiera gry Escape Dead Island na PlayStation 3, Xboksie 360 i PC

Dziś na rynku debiutuje gra Escape Dead Island, którą możecie ograć na...
Read More