Wywiad z twórcą gry Kholat – mroźny horror made in Poland

Kholat to pierwszoosobowy horror opracowany przez polską ekipę ze studia IMGN.pro. Gra dostępna jest tylko na rynku PC, cechuje ją mroźny klimat i porządnie wykonana oprawa graficzna.

Dziś zapraszam do wywiadu z twórcą gry Kholat, horroru dostępnego tylko na PC od IMGN.prp.
Dziś zapraszam do wywiadu z twórcą gry Kholat, horroru dostępnego tylko na PC od IMGN.prp.

Polacy tworzą coraz to lepsze gry, a Kholat jest tylko dowodem na to, że również produkcje z gatunku survival horror. Krakowskie studio IMGN.pro opracowało bardzo intrygujący, nieco tajemniczy i ”mrożący” (dosłownie i w przenośni) krew w żyłach klimat.

Gra jest pierwszoosobowym horrorem dostępnym tylko na PC. Opowiada ona historię opartą na faktach autentycznych. Zimą 1959 roku grupka dziewięciu rosyjskich alpinistów wyruszyła na niebezpieczną wyprawę w północną część gór Ural. Ekspedycja kończy się jednak tragicznie,a ciała jej uczestników odnaleziono na zboczu Cholat Sjakl (Martwa Góra). Uczestnicy wyprawy zostali znalezieni nieopodal porzuconego obozowiska – większość z nich zmarła z wyziębienia.

Tytuł jest przedstawicielem gatunku survival horror, ale jego styl rozgrywki różni się nieco od standardów rynkowych. Gracz ma do dyspozycji otwarty świat, porusza się po nim dowolnie, w nocy, a jego zadaniem będzie znalezienie drogi do celu. W tym pomóc ma podręczna mapa oraz kompas, ale twórcy zastosowali całkiem ciekawy patent – brak pauzy, czyli wszystko dzieje się w czasie rzeczywistym. Wymusza to na graczu ciągłe skupienie i obserwowanie otoczenia, unikanie niebezpieczeństw.

Gra na ten moment jest dedykowana tylko komputerom PC, ale udało mi się porozmawiać z jednym z jej twórców. Łukasz Kubiak z IMGN.pro wypowiedział się na temat kilku ciekawych kwestii, a relację z tej rozmowy możecie przeczytać poniżej. Zapraszam do lektury!

kholat logo_pk

1. Dlaczego postanowiliście oprzeć fabułę swojej produkcji o prawdziwe zdarzenia?

Łukasz Kubiak: Szukaliśmy inspiracji, wiedzieliśmy że na pewno chcemy zrobić horror. Kiedy trafiliśmy na tę historię to w zasadzie od razu poczuliśmy, że to jest to. To zdarzenie jest przerażające samo w sobie, chcieliśmy przekuć je w grę. Ale jednocześnie zależało nam na tym, aby w okół niego wybudować większą historię.

2. Czy Kholat będzie waszą interpretacją, tego co mogło wydarzyć się na Przełęczy Diatłowa?

Ł.K.: Jak już wyżej nadmieniłem chcieliśmy wybudować większą historię w okół Przełęczy Diatłowa, tak więc jak najbardziej będzie to nasza własna interpretacja. Mówimy uczciwie – nasza gra to nie dokument, od tego są programy w telewizji i masa książek. Nasza gra to dzieło fikcji, bazujące na motywach prawdziwego wydarzenia.

Oczywiście będzie sporo odniesień do Incydentu na Przełęczy, będą przytoczone fakty, ale jest też cała masa naszej wolnej wyobraźni. Mieszamy wydarzenia realne i z tymi całkowicie wymyślonymi przez nas. Dlaczego tak? No właśnie dlatego, że to nie program dokumentalny. Gra musi stanowić rozrywkę, a gdyby to była realna historia w skali 1:1 to byłaby dla graczy po prostu nudna.

kholat 1_pk

3. Jak duży będzie otwarty świat w Waszej produkcji?

Biorąc pod uwagę, że nad grą pracuje kilkunastoosobowy zespół to warto zaznaczyć że nie robimy Skyrim’a. Mapa nie jest duża, ale zawiera sporą ilość ciekawych miejsc i odnalezienie wszystkich ukrytych notatek zajmie trochę czasu.

4. W Kholat stawiacie na klimat, który będzie powodował strach, czy raczej macie zamiar straszyć graczy tzw. Jumpscareami?

Ł.K.: Zdecydowanie stawiamy na klimat. Nie oznacza to, że gdzieniegdzie nie pojawią się jakieś zaskoczenia. Ale ważniejsze jest dla nas budowanie atmosfery.

5. Fear manager to Wasz autorski pomysł. Jak dokładnie sprawdzi się to w praktyce?

Ł.K.: Fear Manager to nasz wewnętrzny system, zarządzający straszeniem gracza na mapie. Będzie on na przykład uruchamiał pewien ciąg zdarzeń w zależności od tego czy gracz gdzieś trafi, czy nie, lub jeśli coś zauważy. Nie przewidujemy na razie, żeby odznaczał się on w jakiś widoczny dla gracza sposób, poza efektami straszącymi na ekranie oczywiście, ale jest to coś co ciągle rozwijamy i pewnie będziemy rozwijać w przyszłości:)

kholat 2_pk

6.Czy Kholat będzie grą, którą będziemy chcieli przechodzić kilkakrotnie?

Ł.K.: Na pewno w grze jest sporo dodatkowych materiałów do odszukania. I zachęcałbym graczy, którzy ukończą grę bez odnalezienia ich wszystkich do tego aby grę skończyli raz jeszcze zbierając wszelkie dodatkowe rzeczy – może się okazać, że wydźwięk zakończenia jest zupełnie inny.

7. Czy uważacie, że taka tematyka i gra oparta o fakty przypadnie do gustu fanom gatunku?

Ł.K.: Mamy nadzieję. Nie robilibyśmy takiej gry, gdybyśmy nie wychodzili z założenia, że to się może spodobać. W końcu zainwestowaliśmy w ten projekt masę czasu, serca, pracy i pieniędzy. Byłoby cudownie gdyby przypadł on graczom do gustu.

kholat 3_pk

8. Zastanawia mnie czy w Waszej grze staniemy oko w oko z zagrożeniem, czy też będziemy je odczuwać, ale do końca nie będziemy wiedzieć czego się boimy?

Ł.K.: Powiedziałbym, że bliżej nam do tej drugiej opcji, co nie oznacza, że nie będzie zupełnie nic „widzialnego”. Oczywiście w grze pojawią się różne „anomalie”, ale zależy nam aby straszyć w trochę inny sposób, nie używając oczywistych rozwiązań.

9. Czy w ciągu najbliższych tygodni możemy spodziewać się materiałów z Waszej gry, typu screeny czy też fragmenty rozgrywki?

Ł.K.: Tak, już niebawem pojawią się świeże materiały. Mamy już wersję alpha gry bardzo mocno teraz nad nią pracujemy i szczerze – nie jest źle. Wkrótce pojawi się porcja nowych screenów, w niedalekiej przyszłości również film z rozgrywki.

10. Wiemy, że Kholat trafi na komputery osobiste. Czy w razie sukcesu rozpatrzycie możliwość debiutu gry na konsolach?

Ł.K.: Oczywiście. Bardzo chcielibyśmy wydać Kholat na konsolach, ale tutaj wiele zależy od tego jak gra poradzi sobie w sprzedaży. Musimy pamiętać, że budżet gry opiera się tylko na naszych możliwościach. Liczymy jednak na to, że gra się na tyle spodoba, że będziemy w stanie dostarczyć wersję konsolową.

kholat 4_pk

Tags from the story
, , , , , ,
Written By
More from Patryk

Gameplay z gry MotoGP 15 – mamy coś dla fanów sportów motorowych

MotoGP 15 debiutowało kilka dni temu na PlayStation 4, Xbox One i...
Read More