Recenzja gry WRC 5

Bardzo lubię rajdy samochodowe i staram się oglądać większość transmisji telewizyjnych, gdy tylko czas na to pozwala. Ucieszyłem się bardzo, gdy usłyszałem, że Milestone oddaje markę WRC w inne, nowe ręce i nieco ambitniejsze ręce. Jak WRC 5 wypada na wirtualnych odcinkach specjalnych?

Fani rajdów samochodowych od lat nie byli w tak dobrej sytuacji, bowiem na rynku pojawi się w krótkim okresie kilka świetnie zapowiadających się pozycji. Mowa tutaj o Dirt Rally, Sebeastien Loeb Rally Evo i debiutującym jako pierwsze oficjalnym WRC 5 od studia Kylotonn. W ostatnich latach to firma Milestone odpowiadała za licencjonowane gry z tej serii, ale że zajmują się aktualnie konkurencyjnym Sebesten Loeb Rally Evo, to oddali serię pod skrzydła wydawnictwa BigBen Interactive.

I to była bardzo dobrym posunięciem, bowiem już od włączenia gry i pierwszego ekranu WRC 5 widać nową jakość. Tytuł posiada pełną licencję na rajdy samochodowe, zatem gracze będą mogli wziąć udział również w Rajdzie Polski sponsorowanym przez firmę Lotos. Rajd Polski (72) to tak naprawdę pięć tras biegnących drogami takich odcinków, jak Gołdap, Babki czy Wieliczki. Wydaje się, że lokalny rajd został odwzorowany stosunkowo dobrze, choć nie wiem jak porównanie z rzeczywistym obrazem tych odcinków, bo w samych miejscowościach nigdy nie byłem. To jednak nie wszystko, mocnym akcentem jest również udział Roberta Kubicy w grze, który we współpracy Maćkiem Szczepaniakiem prowadzą do boju Forda Fiestę RS.

[efsthumbnail sdsd src=”http://serwis.projektkonsola.pl/wp-content/uploads/2015/10/wrc-5-screeny-1-1024×576.jpg”]

Przejdźmy do samych rajdów, bowiem ich jest całkiem dużo i gracz spędzi na wirtualnych trasach sporą ilość czasu. Eventów jest łącznie trzynaście i każdy odbywa się w innym kraju. Na każdy rajd składa się aż 5 odcinków specjalnych, co łącznie daje nam aż 65 różnych tras. Fajnie, w szczególności jeżeli do tego wyniki dodamy jeszcze zmienne warunki atmosferyczne i pory dnia. Kylotonn Games udało się przygotować bardzo zróżnicowane lokacje, których trzeba uczyć się na pamięć, a i tak twórcy zaskoczą nas inną pogodą czy porą dnia.

Trasy raczej się nie powtarzają, jeżeli jedziemy po którymś odcinku drugi raz, to najczęściej zmienia się kilka zakrętów i pogoda. Uwierzcie mi, Finlandia w deszczu i mgle jest bardzo wymagająca, a nawet jeśli nauczycie się odcinków specjalnych na pamięć, to wystarczy że wystartujecie w nocy i znowu nie będziecie niczego pewni. Same rajdy zostały bardzo fajnie przygotowane od strony oprawy graficznej. Hiszpania jest kolorowa, słoneczna. Wielka Brytania pięknie zalesiona, nieco niebezpieczna, zaś taka Szwecja to biała kraina zasypana śniegiem.

Oprawa graficzna na mnie osobiście zrobiła wrażenie. Asfalt jest pokryty wyrazistą warstwą kurzu, bądź też kałużami a na jego warstwie odbijają się krople spadającego deszczu. Wygląda to całkiem przyjemnie. Podobnie zresztą jak mgła opadająca na obiekty w oddali, słońce przebijające się przez korony drzew czy piękne zbocza gór. WRC 5 wygląda znacząco lepiej od zeszłorocznej edycji, ale to nie jest ten poziom, który reprezentują takie gry jak Project CARS, F1 2015 czy Forza Motorsport 6. Widać jednak widoczny progres i za to Kylotonn Games ma u mnie plusik.

[efsthumbnail sdsd src=”http://serwis.projektkonsola.pl/wp-content/uploads/2015/10/wrc-5-screeny-2-1024×576.jpg”]

Kwestia oprawy graficznej to jedna, a dopracowany i wypchany zawartością gameplay gry WRC 5 to drugie. W mojej opinii temat licencji na oficjalne rajdy samochodowe został świetnie wykorzystany. Mamy tutaj 51 oficjalnych załóg, które to podzielono na aż ponad 40 zespołów. Oczywiście wliczamy w to takie nazwiska, jak Sébastien Ogier, Jari-Matti Latvala, Thierry Neuville czy Sébastien Loeb oraz wspomniany wcześniej Robert Kubica. Jest dobrze i gracz wymagający nie powinien marudzić na brak wyboru.

Auta są posegregowane w trzech grupach:  Junior WRC, WRC-2 i WRC. Otrzymujecie dostęp do takich ”potworków”, jak  Subaru Impreza WRX, Peugeot 208 T16, Skoda Fabia R5, Hyundai i20 WRC czy Volkswagen Polo R WRC. Auta znane i lubiane, jak najbardziej ”na czasie”. Muszę się jednak przyczepić do jednej sprawy, mianowicie braku absolutnej klasyki tematu rajdów WRC. Kylotonn Games mogli wrzucić do gry, wzorem Codemasters i gry F1, klasyczne fury sprzed kilku czy kilkunastu lat. Uciecha graczy byłaby jeszcze większa.

Zanim wyjedziemy na wirtualne odcinki specjalne warto, choć nie trzeba, zajrzeć do szkółki rajdowej celem zaliczenia wszystkich wymaganych testów. Fajne, świeże i lubiane rozwiązanie, ale wykonane nieco ”na szybko”. Niczym w Gran Turismo możemy brać udział w konkretnych etapach szkolenia techniki jazdy. Zadań jest wiele: hamowanie, ścinanie zakrętów, używanie ręcznego, jazda po linii, jazda po szutrze, asfalcie czy śniegu. W końcu dochodzimy do etapu eksperckiego, gdzie musimy przejechać cały odcinek bez błędów. Fajne, aczkolwiek minimalistycznie zrealizowane i bez motywu nagradzania graczy za osiągnięca.

[efsthumbnail sdsd src=”http://serwis.projektkonsola.pl/wp-content/uploads/2015/10/wrc-5-1024×715.jpg”]

Odbycie szkolenia wpłynie na nasze umiejętności jazdy na odcinkach specjalnych gry WRC 5. Trybów grania jest kilka: szybki odcinek specjalny, pełny rajd, tryb multiplayer (klasyczne wyścigi na czas dla maksymalnie ośmiu osób) i główny tryb kariery. Ten ostatni moduł jest najbardziej rozbudowany i stanowi o sile gry WRC 5. Na samym początku otrzymamy możliwość dołączenia do jednej z kilku ekip najniższej klasy wyścigowej. W tym przypadku dostępny jest tylko i wyłącznie jeden samochód – Citroen DS 3 R3-Max. Wybierając ekipę należy się dobrze zastanowić nad stylem jazdy, bo każdy team ma swoje wymagania. Jedni chcą szybkich kierowców, inni takich, którzy dbają o samochód, a jeszcze inni spokojnych rajdowców. Nasza postawa wpływa na morale zespołu i jego efektywność w parku maszynowym.

Oczywiście to od naszych wyników zależy, jak szybko zmienimy ekipę i wskoczymy w fotel lepszego samochodu rajdowego. Umowę możemy przedłużać lub podpisywać nową z końcem każdego sezonu. Trzeba się więc starać przez kilkanaście rajdów, aby zyskać przychylność zespołu bądź zainteresowanie konkurencji. Generalnie w niższych klasach rajdowych konkurenci spisują się raczej słabo i nie ma większych problemów z awansem. Poziom trudności jest stosunkowo przystępny dla każdego i to w mojej opinii jest wadą WRC 5. No, chyba że ktoś przełączy się na tryb Expert, to wtedy trzeba się faktycznie ”starać”.

[efsthumbnail sdsd src=”http://serwis.projektkonsola.pl/wp-content/uploads/2015/10/wrc-5-screeny-3-1024×576.jpg”]

Oczywiście najistotniejszym elementem każdej gry rajdowej, czy to wyścigowej jest model jazdy. W tym miejscu muszę stanowczo podkreślić, że WRC 5 absolutnie nie aspiruje do bycia symulatorem. Otoczka rajdów, powtórki, oficjalny komentarz, możliwość głosu pilota, oficjalne bannery i atmosfera wokół rajdu, to wszystko jak najbardziej zostało przygotowane udanie. Model jazdy jest bardzo przyjemny i potrafi wiele wybaczyć grającemu. Czasem przy poślizgach czy używaniu ręcznego gra stara się ”udawać” symulację, ale auta łatwo jest opanować i wyprowadzić z największej opresji. Jeżeli dodamy do tego jeszcze nierówny model zniszczeń (np. uderzysz czołowo – pobijesz lampę) to mamy obraz ”ugrzecznionej” gry rajdowej dla każdego konsumenta.

Podsumowując, jestem zadowolony ze zmiany producenta gry WRC 5 i podejścia do tego popularnego cyklu. Gra ewoluowała, głównie dzięki wsparciu niejakiego Alaina Jaroniu, który wcześniej pracował nad grą V-Rally 3, czyli absolutną klasyką gatunku. Dzięki niemu otrzymaliśmy świeży i odważny produkt, który aktualnie na rynku jest najciekawszą opcją dla fanów rajdów samochodowych. WRC 5 choć nie idealne, to daje dużo radości z grania i obcowania z w pełni licencjonowanym tytułem. Polecam fanom ścigałek i już nie mogę się doczekać przyszłorocznej edycji.

OCENA 7/10

PLUSY:

  • PEŁNA LICENCJA WRC
  • ROBERT KUBICA!
  • RAJD POLSKI
  • OPRAWA GRAFICZNA
  • KARIERA
  • TUNIUNG

MINUSY:

  • POZIOM TRUDNOŚCI
  • BRAK KLASYCZNYCH AUT
  • MODEL ZNISZCZEŃ
[efsflexvideo type=”youtube” url=”https://www.youtube.com/watch?v=9gg-uKxaOVM” allowfullscreen=”yes” widescreen=”yes” width=”420″ height=”315″/]

[interaction id=”5620ca9747771a9960ef2ee7″]

Written By
More from Patryk

Tor Hockenheimring na fragmentach rozgrywki z F1 2014

Codemasters udostępniło kolejny zwiastun gry wyścigowej F1 2014. Tym razem autorzy zabierają...
Read More