Powrót do przeszłości, czyli Tomb Raider II: Dagger of Xian

Tomb Raider II: Dagger of Xian to kontynuacja legendarna gra z roku 1997, która ukazała się na PlayStation. Gra genialna, w swoich czasach rozbudowana i kultowa. Lara Croft w szczytowej formie.

W okresie pierwszego PlayStation powstało bardzo dużo kultowych marek, a nawet gatunków gier. Jedną z najważniejszych serii, jakie powstały w tamtym okresie było Tomb Raider. Pierwsza część cyklu przyczyniła się do popularyzacji grafiki 3D w grach wideo, drugą zaś można okrzyknąć sequelem idealnym.

Lara Croft, czyli ikona popkultury i symbol PlayStation.

Druga odsłona serii była jedną z pierwszych gier, z którymi miałem styczność w swojej historii gracza. Jakoś pod koniec lat 90 miałem przyjemność w Tomb Raider II: Dagger of Xian zagrać na PlayStation i z miejsca pokochałem ten tytuł. Grałem, jak wielu z Was w tamtym okresie, tylko w demo, ale bardzo szybko zaopatrzyłem się w pełną wersję przygód Lary Croft.

tomb raider 2 wall

Tomb Raider II: Dagger of Xian opowiadało bardzo ciekawą historię pewnego artefaktu. Legenda dotyczyła pradawnego sztyletu Xian, który był źródłem potężnej mocy. Śmiałek który wbił sobie go w serce otrzymywał smoczą siłę oraz zdolności. W dawnych czasach sztylet należał do Cesarza, który przy jego pomocy powiększał potęgę Chin. Tylko wojowniczy Mnisi z Tybetu postanowili się przeciwstawić potędze Cesarza i udało im się pozbawić go sztyletu Xian.

Oczywiście po wielu latach do akcji wkracza seksowna Lara Croft, aby odnaleźć sztylet i uchronić świat przed niebezpieczeństwem ze stronie niejakiego Bartolli’ego. Bohaterka Tomb Raider II: Dagger of Xian odwiedzi zatem kilka interesujących lokacji w pogoni za sztyletem począwszy od legendarnego Wielkiego Muru.

Ale nie tylko, bowiem siłą drugiej części Tomb Raider były interesujące i pomysłowe lokacje. Pierwszym etapem był pamiętny Wielku Mur, ale należało go traktować jako wstęp do całej historii. Dopiero później mogliśmy odwiedzić takie lokacje jak piękna i słoneczna Wenecja, platforma wydobywcza na środku oceanu, wrak statku Maria Doria, klasztor Barkhang w Tybecie.

tomb raider 2 wallpaper 2

Core Design zastosowało bardzo duże zróżnicowanie w lokacja, dzięki czemu zwiedziliśmy pół świata. Każda z miejscówek była oczywiście naszpikowana pułapkami, wrogami, porozrzucanymi przedmiotami oraz sekretami. Etapy były dość długie i trudne, w mojej opinii druga część serii Tomb Raider to jedna z najtrudniejszych, szczególnie za sprawą tak zwanych ”czasówek”, czyli czynności, które trzeba było wykonać z zegarmistrzowską precyzją, aby pchnąć scenariusz dalej.

Lara Croft w Tomb Raider II: Dagger of Xian po raz pierwszy otrzymała możliwość korzystania z pojazdów. To był nie byle jaki feature, bowiem Panna Croft mogła jeździć skuterem śnieżnym i pływać motorówką po Wenecji. Te dwa motywy zapamiętam do końca życia, bo sprawiały mi wiele radości i w tamtym okresie były niespotykanymi rozwiązaniami w grach wideo. Uważam że Core Design w okresie PlayStation robiło kawał dobrej roboty i świetnie rozwijało Tomb Raidera.

tomb raider 2 wallpaper

Rise of the Tomb Raider, to w zasadzie druga, druga część tej samej serii.

Druga część to przede wszystkim pamiętne chwile takie jak ucieczka przed rekinem na dnie oceanu, pogoń na skuterze śnieżnym, detonacja min wodnych przy użyciu motorówki czy zabawa palnikami na platformie wiertniczej. Gameplay z gry był świetnie zrealizowany. Lara Croft otrzymała mnóstwo nowego uzbrojenia, w tym granatnik, harpun czy szybkostrzelne uzi.

Tomb Raider II: Dagger of Xian to nie była jednak beztroska strzelanina. Amunicję się ”chomikowało”, aby wykorzystywać silniejsze pistolety na silniejszych wrogów. Do tego dochodziły jeszcze poukrywane w każdym etapie trzy figurki smoka, których znalezienie oznaczało zaliczenie etapu w pełni. Pamiętam jak wielokrotnie przechodziłem trudne etapy Marii Dorii w poszukiwaniu artefaktów. To były czasy!

tomb raider 2 wallpaper 5

Ponadto gra pojawiła się również na komputerach osobistych w edycji GOLD. Tytuł zawierał wtedy dodatek Golden Mask, który pozwalał rozegrać cztery dodatkowe etapy gry. Co ciekawe, po znalezieniu na każdym z etapów wszystkich artefaktów odkrywał się nam piąty, niejako ukryty etap do rozegrania. Core Design przygotowało dla odkrywców etap na Alasce, co było nie lada osiągnięciem.

Podsumowując, Tomb Raider II: Dagger of Xian to absolutnie jedna z najlepszych gier z okresu PlayStation, a z pewnością najlepsza część z cyklu pierwszych pięciu odsłon serii Tomb Raider. Klasyczna po dziś dzień i niemniej grywalna.


[interaction id=”5556fc1540f2c57e041d856b”]
Written By
More from Patryk

Ujawniono plany dotyczące dodatków DLC do Evolve

Turtle Rock Studios ujawnili informacje dotyczące dodatków DLC do nadchodzącej gry wieloosobowej...
Read More