Obszerny wywiad z Mariuszem Borkowskim, redaktorem naczelnym gamemusic.pl

Wszyscy kochamy gry wideo za ich wykonanie, niesamowite historie, mechanikę, wciągającą rozgrywkę oraz towarzyszącą im muzykę. Zdecydowaliśmy się przeprowadzić wywiad z redaktorem naczelnym platformy gamemusic.pl, która daje dostęp do szerokiej biblioteki muzyki z gier wideo.

gamemusic.pl to stacja dla każdego fana muzyki z gier wideo!
gamemusic.pl to stacja dla każdego fana muzyki z gier wideo!

Niezwykle miło nam poinformować, iż udało nam się przeprowadzić wywiad z Mariuszem Borkowskim, redaktorem naczelnym gamemusic.pl, czyli najpopularniejszym polskim serwisem-radiem, który zajmuje się udostępnianiem muzyki z branży gier wideo.

Działalność gamemusic.pl rozpoczęła się w roku 2006. Redakcja obrała sobie za cel popularyzację muzyki z gier wideo w naszym kraju. Jak sami przyznają, interesuje ich skala krajowa, ale również międzynarodowa. Radio koncentruje się na wszystkich miłośnikach świetnej muzyki, nie tylko graczach obeznanych w temacie, ale również ludziach nie koniecznie interesujących się grami wideo, aczkolwiek uwielbiających tego typu klimaty audio.

Redakcja współpracuje z wieloma wielkimi markami, warto zaznaczyć, iż na polskim rynku wspieraj ich magazyn PSX Extreme, ale również firmy takie jak CD Projekt RED, Cenega oraz Techland.

Radio może się pochwalić nie tylko współpracą ze znanymi przedsiębiorstwami z branży gier wideo, ale również kompozytorami muzyki. Z gamemusic.pl współpracowali tacy artyści jak Adam Skorupa (Wiedźmin 2: Zabójcy Królów), Marcin Przybyłowicz (Wiedźmin), Mikołaj Stroiński (The Vanishing of Ethan Carter), jak również Paul Anthony Romero (Might & Magic: Heroes VI).

Zespół współpracuje z RMFon, dzięki czemu w naszym kraju powstało pierwsze radio dotyczące tylko i wyłącznie gier wideo. Możecie go słuchać również na urządzeniach mobilnych za pośrednictwem łatwej w obsłudze aplikacji.

Słuchaj radia gamemusic.pl!

Na temat działalności gamemusic.pl, ich rozwoju, planów na przyszłość oraz historii rozmawialiśmy z redaktorem naczelnym w osobie Mariusza Borkowskiego.

1. Skąd się wziął pomysł na stworzenie, w polskich warunkach, takiego projektu jak gamemusic?

Potrzeba zrodziła się z zamiłowanie do gier wideo, ale szczególnie do muzyki, która czasem potrafi wzbudzić o wiele więcej emocji lub wspomnień niż niejeden film. Poza tym idea serwisu jest prosta. Chcielibyśmy, aby więcej osób doceniło ciężką pracę kompozytorów, które nie mają do czynienia z rynkiem elektronicznej rozrywki. W tym celu nie tylko powstał serwis, ale nasze radio RMF gamemusic, gdzie codziennie można usłyszeć znane i lubiane wśród graczy melodie.

2. Ile osób pracuje przy projekcie gamemusic i jak organizujecie sobie pracę?

Przez serwis przewinęło się sporo osób, które miały duży wpływ na działania portalu. Aktualnie współpracuje z nami wiele osób, mniej i bardziej związanych z branżą gier wideo. Redakcja działa na zasadach przydzielonych tygodniowych oraz miesięcznych zadań do zrealizowania, w czasie wolnym od codziennych obowiązków. Dla nas jest to nie tylko przyjemność, ale pasja dająca satysfakcję, przynosząca różne korzyści.

Redakcja gamemusic.pl ma na koncie nie tylko świetnie prowadzone radio, ale również różne imprezy oraz projekty.
Redakcja gamemusic.pl ma na koncie nie tylko świetnie prowadzone radio, ale również różne imprezy oraz projekty.
3. Skąd w ogóle miłość do muzyki z gier wideo?

Sam z zamiłowania jestem niedoszłym muzykiem i próbowałem swoich sił w prywatnej szkole muzycznej oraz na uczelni muzykologicznej. Do poszerzania mojej wiedzy na temat muzyki skłoniły mnie moje zainteresowania dźwiękami z gier wideo. Miłość do muzyki, jak każda inna, zaczyna się od zauroczenia, a później może się przerodzić w pożądanie. W moim przypadku można tak to nazwać.

Od małego ciągnęło mnie do nadmorskich salonów z automatami do gier wideo, gdzie bez opamiętania pozbywałem się każdego miedziaka, by wejść choć na chwilę do świata, który istniał tylko w mojej wyobraźni. Nie zapomnę tych chwil, a co więcej dźwięków towarzyszącym moim przygodom. Wtedy jeszcze tego nie wiedziałem, ale z czasem uświadomiłem sobie, że większość mojego życia postanowiłem poświęcić promocji muzyki z gier wideo.

4. Czy kochacie tak samo same gry wideo?

Nie nazwałbym tego miłością, bo może zabrzmi to zbyt górnolotnie, raczej chodzi o możliwość spełnienia swoich dziecięcych lub jeszcze bardziej skrytych marzeń. Bo kto z nas nie chciałby poprowadzić drużyny bohaterów, która miałaby zbawić świat przed nadciągającą zagładą, albo wcielić się w postać przemierzającą krainy tylko po to, by wskrzesić ukochaną.

Na gamemusic.pl możecie zapoznać się z dużą ilością ciekawych artykułów oraz wywiadów z twórcami muzyki do gier wideo.
Na gamemusic.pl możecie zapoznać się z dużą ilością ciekawych artykułów oraz wywiadów z twórcami muzyki do gier wideo.
5. Czy macie styczność z ludźmi, którzy tworzą muzykę do gier wideo?

Wystarczy zobaczyć na stronie, z kim udało nam się przeprowadzić wywiady. Szczególnie polecam zapoznać się z materiałem filmowym, który został przez nas nakręcony z udziałem Marcina Przybyłowicza, twórcy muzyki do Wiedźmina 3: Dziki Gon. Bez kontaktu z kompozytorami wielu rzeczy nie udałoby się nam dokonać, a co najważniejsze, gracze by o nich nie usłyszeli, gdyby nie nasza praca. Warto wiedzieć, że większość z osób piszących muzykę do gier wideo jest aktywnymi graczami pomimo braku czasu.

6. Pamiętasz swój pierwszy, ukochany soundtrack, który rozbudził w Tobie chęć stworzenia gamemusic.pl?

Ukochany to za dużo powiedziane, jest ich po prostu zbyt wiele. Pamiętam czasy, kiedy ścieżki dźwiękowe z gier archiwizowałem za pomocą magnetofonu, nagrywając utwory na kasety.

Tak naprawdę wszystko zaczęło się od usłyszenia utworu Opening ~ Bombing Mission z FINAL FANTASY VII Original Sound Track, który uważam za kamień milowy w kwestii japońskich RPG-ów. Pomimo sędziwego wieku i muzyki nagranej w formacie midi, do dnia dzisiejszego różnorodność tematów nadal wzbudza wśród graczy nieustające dyskusje o pięknie muzyki, jaką skomponował Nobuo Uematsu.

 

7. Jak zaangażowana jest Wasza społeczność w rozwój portalu, jakie soundtracki są na topie?

Jestem miło zaskoczony, że coraz więcej osób nie tylko docenia to, co robimy, ale sama stara się również dodać swoje trzy grosze do naszej działalności w postaci własnych tekstów lub prac muzycznych. Nadal jednak jesteśmy mało rozpoznawalni, pomimo naszych dotychczasowych dokonań w dziedzinie promocji z gier wideo w Polsce i za granicą.

Budujemy wśród graczy większą świadomość na temat muzyki, by dostrzegali ją nie tylko jako trywialne tło. Zdajemy sobie sprawę, że coraz więcej osób słucha i kupuje albumy z gier, dlatego chcielibyśmy, aby nasza strona była miejscem do podzielenia się swoimi uwagami na temat prac kompozytorów.

W przypadku ulubionych płyt wśród naszych czytelników dominują głównie produkcje zachodnich kompozytów, ale też nie brakuje miłośników wschodnich prac, które osobiście doceniam bardziej za melodyjność.

 

8. Czy staracie się współpracować z lokalnymi producentami gier?

Po starcie nowej odsłony serwisu dopiero mogliśmy wdrożyć plan współpracy z lokalnymi studiami zajmującymi się produkcją gier. Powoli ale konsekwentnie realizujemy zamierzony cel i liczymy, że w przyszłości będziemy mogli wspierać producentów przy produkcji muzyki.

9. Planujecie pogłębiać bibliotekę soundtracków? Może ukłon w stronę klasyków z PlayStation?

Cały czas to robimy w postaci artykułów oraz utworów, jakie możecie usłyszeć w RMF gamemusic.

10. Jak w trzech słowach zachęcisz naszych czytelników do słuchania gamemusic.pl?

Dostrzeż w grach piękno.

Redakcja gamemusic.pl!
Redakcja gamemusic.pl!
Written By
More from Patryk

Mapa w Far Cry 4 będzie podobnych rozmiarów, co w części trzeciej

W sieci pojawiły się nowej informacje na temat gry Far Cry 4....
Read More