Koniec konsol przenośnych?

Tekst o „handheldach” na Kotaku.com skłonił mnie do głębszego przemyślenia tematu konsol przenośnych. Podobnie jak Mark Sellers, autor artykułu, jeszcze dwa lata temu byłem przekonany, że czas tych urządzeń jest policzony. Eksplozja mobilna na świecie i w Polsce kazała myśleć, że w niedługim czasie smartfon, czy tablet będą w stanie zupełnie zastąpić PSP, 3DSa, Vitę.

PS-Vita-640

Angry Birds jako pierwsze pokazało siłę gier mobilnych daleko wychodząc poza dedykowaną sobie strefę. Teraz to nie gra tylko marka. Filmy, gadżety, zabawki, nie ma końca wykorzystania tych postaci. Na punkcie złych ptaków oszalały dzieci i dorośli. Prosta koncepcja, doskonałe wykonanie – to musiało się udać.

Ale czy świat rzeczywiście podąża w kierunku upraszczania? W 2012 roku wydawało mi się, że absolutnie tak. Po co mi 3 urządzenia dedykowane do różnych zadań skoro mogę mieć jedno, które będzie w stanie wykonać wszystkie czynności? To chore, żeby nosić ze sobą plecak wypchany laptopem i konsolą przenośną podczas gdy dodatkowo w kieszeni grzeje się telefon. Archaizm. Na rynku królują produkty, za których sukcesem stoi właśnie prostota i intuicyjne użytkowanie – Apple jest tego doskonałym przykładem. Wszystko co upraszcza nam życie jest lepsze – mogłoby się wydawać.

iphone-banner

Przyczyn tego trendu nie trzeba szukać daleko. Można przeczytać to w każdym badaniu konsumenckim – ludzie mają coraz mniej czasu. Aby znaleźć miejsce na specjalizującym się z dnia na dzień coraz bardziej rynku muszą się kształcić i pracować jednocześnie. A media dodatkowo kuszą rozrywkami – co najmniej kilka wielkich premier kinowych w miesiącu, kilka wielkich premier gier przypadających średnio na kwartał, do tego książki, muzyka, imprezy, podróże. Urządzenia muszą być proste, bo szkoda czasu na włączanie komputera, żeby sprawdzić rozkład w kinie, skoro możemy sprawdzić to w komórce. Jako cywilizacja wymyślamy urządzenia mające oszczędzać nam czas, a wynikiem jest fakt, że mamy go coraz mniej – niezły paradoks.

Z badaniami i statystyką się nie dyskutuje, ale pod konkretną tezę można też dobrać odpowiednio dane, więc trzeba podchodzić z lekkim dystansem. Rynek się specjalizuje, pracownicy się specjalizują, powstają nowe dziedziny nauki, nowe specjalizacje w medycynie, nowe dyscypliny i subdyscypliny sportu, nowe kierunki kształcenia. A na moje oko urządzenia podążają w odwrotnym kierunku. Idealne założenie jest takie, że smartfon nie odbiegnie jakością od telewizora, konsoli do gier, czy telefonu, ale nie oszukujmy się – odbiega. I to znacznie. Telewizor nie będzie w obsłudze tak łatwy jak komputer (co starają się od kilku sezonów zaszczepić w głowie konsumentów twórcy SmartTV). Playstation 3 nie przyjęło się, jako urządzenie multimedialne.

nintendo3ds-banner

Konsola jest do grania. Telewizor do wyświetlania. Telefon do rozmawiania – no i może do prostych aplikacji. I wszyscy producenci powinni się skupić na tym co robią dobrze i robić to jeszcze lepiej. Tymczasem wszyscy szli do tej pory w dokładnie przeciwnym kierunku. Niejakim odświeżeniem ostatnio jest nowe Playstation, które nareszcie jest tylko i wyłącznie do GRANIA (przynajmniej w założeniu). Wskaźnikiem trendu są też, będące tematem przewodnim artykułu, konsole przenośne. 3DS to najlepiej sprzedający się system do gier w Stanach Zjednoczonych, a sprzedaż Playstation Vita gwałtownie wzrosła po premierze Playstation 4.

Dodatkowo główne zagrożenie konsol przenośnych – rynek gier na smartfony i tablety znacznie stracił w ostatnim czasie na impecie. W 2012 roku wydawało się, że gra na iOS’ie, czy Androidzie w 2014 spokojnie osiągnie poziom, który mógłby nawiązywać walkę z „handheldami”. Że łatwy system płatności w sklepach i masowy charakter urządzeń zapewni developerom odpowiednie finansowanie do tworzenia dużych, rozbudowanych produkcji. Że produkcje te będą wysoko rentowne. Tak się nie stało i nie widzę w najbliższym czasie takich perspektyw.

Dwa lata temu byłem absolutnie przekonany, że wypuszczenie 3DS, czy PS Vita to błędy, które szybko odbiją się czkawką Nintendo i Playstation. Dzisiaj widzę, że bardzo się myliłem, podobnie jak Mark.

autor: Alek IssaM Nitka

Written By
More from Patryk

Video – kooperacja w Assassin’s Creed: Unity

Assassin’s Creed: Unity to gra firmy Ubisoft dostępna na PlayStation 4, Xbox...
Read More