Klasyka PlayStation, czyli najlepsze platformówki

Pierwsze PlayStation to konsola, na której pojawiło się mnóstwo ciekawych gier platformowych. Crash Bandicoot, Spyro the Dragon, Gex i wiele innych. Przygotowaliśmy dla Was zestawienie najlepszych gier z tego gatunku.

PlayStation (PSX) to klasyczna dziś konsola, która odmieniła oblicze całej branży gier wideo.
PlayStation (PSX) to klasyczna dziś konsola, która odmieniła oblicze całej branży gier wideo.

Na konsoli PlayStation, która debiutowała na rynku w roku 1994, pojawiło się mnóstwo gier platformowych najwyższej jakości. Tytuły takich producentów jak Naughty Dog, Sony, Insomniac Games to tylko wierzchołek tej niezwykle barwnej i interesującej góry lodowej.

W przypadku PlayStation pojawiło się około 500 gier, spośród których nie łatwo jest wyznaczyć najlepszą dziesiątkę reprezentującą ten właśnie gatunek. Sony oczywiście wystosowało świetną ofertę w postaci marki Crash Bandicoot, która stawała w szranki z takimi ikonami innych koncernów jak Sonic oraz Mario. Japoński koncern szukał swojej drogi i inwestował czas oraz pieniądze w wiele projektów, niektóre z nich wyrosły na potężne marki.

Przygotowaliśmy dla Was listę niezwykłą, bowiem zawierającą absolutnie najbardziej klasyczne pozycje tego typu, które pojawiły się na tej legendarnej konsoli. W okresie panowania PlayStation firma Sony wystosowała świetną ofertę dla graczy lubujących się w klimatach platformówek, wielu graczy na tychże platformówkach się wychowało. Mamy nadzieję, że znalazły się tutaj Wasze ukochane platformówki!

10. Tombi! 2

Tombi! 2 to kontynuacja popularnej platformówki z roku 1997, która została zaprojektowana przez studio Whoope Camp oraz wydana przez Sony Computer Entertainment w roku 2000. Klasyczna formuła zabawy została jak najbardziej zachowana. Gracz wcielał się w postać Tombi’ego, który miał za zadanie odbicie swojej przyjaciółki z rąk oprawców.

Akcję gry mogliśmy oglądać w standardowych widoku dla platformówek 2D, ale udostępniono również momenty, kiedy to mogliśmy obserwować zabawę z góry. Tradycyjnie ścieraliśmy rękawice z wieloma przeciwnikami (w tych rolach człekopodobne świnie), rozwiązywaliśmy zagadki logiczne oraz unikaliśmy niebezpieczeństw. Tombi! 2 należało do trudniejszych przedstawicieli gatunku, ale sprawiało niesamowitą frajdę w równie niesamowitym świecie!

9. 40 Winks

Absolutnie charakterystyczny, przyjemny dla oka oraz unikatowy klimatycznie platformer na PlayStation. Za produkcję tej gry odpowiadało studio Eurocom, zaś tytuł pojawił się na rynku w roku 1999.

Podczas rozgrywki mogliśmy wcielić się w dwójkę bohaterów, Ruffa oraz Tumbla. Dwójka sympatycznych bohaterów musiała się zmagać z zagadkami, mrokiem, przeciwnikami oraz duchami w świecie snów i koszmarów. Zadaniem naszych milusińskich jest odnalezienie tytułowych 40 Winksów, małych sympatycznych stworków, którzy odpowiadają za marzenia senne. W trakcie zabawy przemierzaliśmy bajeczne światy pełne niebezpieczeństw. W pamięć zapadała charakterystyczna, bardzo baśniowa oprawa graficzna i unikatowe lokacje.

8. Ape Escape

Umieszczenie na tej liście Ape Escape jest spowodowane tym, iż była to świetna gra, ale również pierwsza, która wykorzystywała debiutujący w tamtym okresie kontroler Dual Shock.

Za tytuł, w pełni trójwymiarowy należy podkreślić, odpowiadało studio Sony Computer Entertainment Japan. Gra ukazała się na pierwszym PlayStation jeszcze w roku 1999. Tytuł charakteryzowała bardzo ładna oprawa graficzna, charakterystyczni bohaterowie, forma rozgrywki oraz humor wylewający się z ekranu telewizora.

Tytuł pozwalał nam na poznanie historii pewnej małpki, która sprowadziła na świat niebezpieczeństwo. Specter użyła specjalnego hełmu podnoszącego wartość intelektualną, dzięki czemu wprowadziła niezły chaos wśród swoich pobratymców. Małpka zdecydowała się wymyślić wehikuł czasu i zbudować małpią cywilizację. Gracz oczywiście musiał temu jakoś zaradzić, głównie za pomocą nowatorskiego Dual Shocka.

7. Klonoa: Door to Phantomile

Klonoa: Door to Phantomile to produkcja studia Namco, która została wydana przez Sony w roku 1997.

Tytuł ten cieszył się ogromnym zainteresowaniem wśród graczy. Był to standardowy przedstawiciel gatunku platformerów, niejako ujęty w charakterystyce 2,5 D. Wcielaliśmy się w kota o imieniu Klonoa, który musiał uchronić świat Phantomile przed Ghadiusem chcącym wprowadzić to tego świata snów koszmary.

Tytuł charakteryzował się niezwykle starannie przygotowaną oprawą graficzną, kolorową z wieloma przyjemnymi bohaterami oraz baśniowym klimatem. Lokacje były zróżnicowane i kolorowe, tytuł jest jedną z najładniejszych gier tego gatunku na PlayStation.

6. Disney’s Hercules

Gra przygotowana na świetnej i niezwykle popularnej licencji Disney’a, która zadebiutowała na PlayStation w roku 1997. Tytuł przygotowała firma Eurocom i cechował go niezwykły klimat, typowe w tamtym okresie ujecie 2,5 D oraz świetna oprawa graficzna (charakterystyczna dla Disney’a ”kreska).

Tradycyjnie wcielamy się w postać Herculesa, a więc syna Zeusa i śmiertelniczki, który musi udowodnić greckim bóstwom swoją wartość. Fabuła jest odpowiednikiem filmu o tym samym tytule, który pojawił się w tamtym okresie w kinach.

Otoczenie w tej grze było trójwymiarowe, zróżnicowane z wieloma ruchomymi elementami. Gracz poruszał się jednak po wyznaczonej ścieżce pokonując kolejnych wrogów, umykając przed pułapkami a nawet ścierając się z silniejszymi bossami. Autorzy gry przygotowali dla graczy aż dziesięć poziomów do rozegrania.

5. Rayman

Ubisoft i ich sympatyczna, bardzo grywalna marka o nazwie Rayman, która pojawiła się również na pamiętnym PlayStation. Oczywiście całość została przygotowana z należytym pietyzmem, imponowała oprawa graficzna, nietuzinkowe rozwiązania, walki z bossami oraz przyjemna dla ucha muzyka.

Rayman to przedstawiciel klasycznej szkoły platformerów, czyli przemierzamy konkretne poziomy, których zwieńczeniem były walki z bossami. Rayman radzi sobie podczas zabawy całkiem nieźle, głównie za sprawą swoich pięści, którymi może okładać wrogów. Nasz milusiński ma wyznaczoną liczbę żyć, ale traci je, ilekroć zetknie się z przeciwnikiem lub też spadnie w przepaść.

Oczywiście z biegiem czasu nasz bohater się rozwija, otrzymuje nowe umiejętności, zagrania, w niektórych miejscach nawet może się pomniejszyć. Klasyka biegania, skakania oraz walki z kolorowymi przeciwnikami. Klasyka!

4. Gex 3D: Enter The Gecko

Gracze wychowani na pierwszym PlayStation mieli tę przyjemność poznać takie ikony jak Spyro, Crash, Crock czy właśnie Gex. Jaszczur w odsłonie Gex 3D: Enter The Gecko wzbił się na wyżyny swoich możliwości i był niezwykle interesującą oraz grywalną alternatywą dla wyżej wymienionych ikon.

Gex 3D: Enter The Gecko było w pełni trójwymiarową platformówką wyprodukowaną przez zasłużone studio Crystal Dynamics (dziś między innymi odpowiedzialne za Tomb Raider). Ciekawostką jest to, iż w tej grze zastosowano ten sam silnik co w mocarnej marce Tomb Raider na PlayStation.

Wcielaliśmy się w postać intrygującego Gekona Gexa, celebrytę, który to musi ponownie stawić czoła znanemu z poprzednich części Rezowi. Jaszczur przemierzy światy znane z filmów takich jak Gwiezdne Wojny, kreskówek Looney Toones, czy też światu horrorów. Przygotowano dla graczy kilka etapów, co więcej, gra była nieliniowa, czyli to od graczy zależało, który etap rozegrają.

Sam Gekon Gex był niezwykle wprawioną w walce postacią, mógł atakować przeciwników ogonem, łapać muchy swoim językiem, wykonywać kopniak w stylu karate czy odbijać się na swoim ogonie. Klasyka w wykonaniu Crystal Dynamics i jedna z najładniejszych gier na system PlayStation.

3. Crash Bandicoot (seria)

Absolutna maskotka pierwszego PlayStation. Marka zasłużonego studia Naughty Dog, która stała się ikona konsoli Sony oraz jedną z najpopularniejszych gier wideo na świecie. Pierwsza odsłona serii pojawiła się na rynku w roku 1996 roku i z miejsca podbiła rynek. W późniejszym okresie pojawił się niezwykle rozbudowany sequel w postaci Crash Bandicoot 2: Cortex Strikes Back oraz trzecia odsłona serii Crash Bandicoot 3: Warped.

Trylogia pozwalała nam poznać losy Crasha Bandicoota i jego sympatycznej ekipy. Któż nie wspomina z sentymentem starć z Cortexem, zimowych etapów ”na miśku”, czy ujeżdżania motocyklu w trzeciej odsłonie serii. Historie to zawsze starcie dobra ze złem. My staliśmy po stronie dobrych, szalony doktor Cortex i jego siepacze po stronie złych.

Naughty Dog wspięło się na wyżyny swoich możliwości i udostępniało rozbudowane lokacje z wieloma poukrywanymi skarbami. Seria Crash Bandicoot to kwintesencja typowych platformerów 2,5 D. Gracz odwiedzał lokacje przenosząc się do kolejnych etapów poprzez portale. W każdym ze światów czekali na nas przeciwnicy, masa zręcznościowych momentów oraz wyżyłowany poziom trudności. Przyjemność z zabawy gwarantowana!

2. Spyro the Dragon

Insomniac Games na pierwszym PlayStation zasłynęli za sprawą absolutnie bajecznego Spyro the Dragon. Sony Computer Entertainment wydało ten tytuł w roku 1998 i odniesiono z tą debiutującą marką ogromny sukces. Głównie za sprawą pięknej oprawy graficznej, rozbudowanej rozgrywki ujętej w pełnoprawnym świecie 3D oraz wspaniałej muzyce.

Tytuł odniósł niebywały sukces będą początkiem wspaniałej serii, jak również kreując bohatera, który w oczach wielu stał się kolejną maskotką PlayStation. Mowa tutaj o małym, sympatycznym i nieco zadziornym fioletowym smokiem. Jako najmniejszy, wręcz filigranowy, ze swojej rasy ocalał atak złowrogiego Gnorcka. Ten ostatni zamknął wielkie smoki w kryształach, a więc zadaniem Spyro jest ocalenie swoich rodaków.

Rozgrywka pozwalała nam na wybór kilku poziomów, w sumie dziesięciu, z których każdy kolejny był trudniejszy. Spyro mógł szarżować na wrogów, podpalać ich (oraz elementy otoczenia), szybować na swoich małych skrzydełkach oraz walczyć z bossami. Towarzyszką smoka była ważka Sparkx, która pomagała mu w zbieraniu skarbów.

Pierwsza odsłona Spyro the Dragon zapoczątkowała wspaniałą serię, za którą dziś odpowiada firma Activision. Co ciekawe, producentem oryginału był Mark Cerny, ten sam, który odpowiadał za projekt konsoli PlayStation 4.

1. MediEvil

MediEvil to klasyk pierwszego PlayStation wyprodukowany przez firmę Sony i zaprojektowany w groteskowych klimatach. Wielką inspiracją dla tej legendarnej marki była twórczość reżysera Tima Burtona, nieco mroczna, przesiąknięta tajemniczym i satyrycznym klimatem.

MediEvil to nie jest klasyczny reprezentant platformerów 2D, ale pełnoprawna gra przygodowa 3D. Była to również jedna z pierwszych pozycji, która wspierała debiutujący kontroler Dual Shock. Gra została przygotowana kompleksowo, mowa tutaj o wybitnej mechanice rozgrywki, głównie za sprawą obszernego arsenału, wielu schematów walki bronią białą oraz dystansową. Ponadto tytuł pozwalał nam na zwiedzenie wielkiego, jak na tamte czasy, obszaru, po którym mogliśmy poruszać się przy pomocy pięknej mapy 2D.

Twórcy przygotowali dla nas historię trupiego rycerza, który wiele lat temu skompromitował się na polu bitwy ginąc jako pierwszy. Czarnoksiężnik Zarok jednak po wielu latach powraca i planuje podbić ojczyznę Daniela Fortesque, baśniowe Gallowmere. Złowrogi czarnoksiężnik rzuca czar, który ożywia zmarłych, w tym sir Daniela, który po wyjściu ze swojej krypty ma szansę zmacać plamę na swoim honorze.

Eksploracja, walka i rozwój bohatera. To trzy główne zalety MediEvil, które na pierwszym PlayStation okazało się być, w opinii wielu graczy, nie tylko najlepszą grą przygodową, ale również najlepszym tytułem na tej platformie. Jeżeli nie graliście, nadrabiajcie zaległości natychmiastowo.

Written By
More from Patryk

Hideo Kojima jest szczerze zainteresowany dalszą współpracą z Guillermo Del Toro

Hideo Kojima udzielił dużego wywiadu redakcji IGN, w którym wyjawił, że jest...
Read More