F1 2014 – recenzja Xbox 360, PlayStation 3, PC

F1 2014 kontynuuje obraną przez firmę Codemasters wizję wyścigów F1. Tytuł dostępny jest na Xboksa 360, PlayStation 3 oraz komputerach osobistych. Dla fanów motoryzacji, to jedna z najlepszych pozycji na rynku.

Gry wyścigowe z serii F1 wychodzą na rynek cyklicznie, czy w tym przypadku otrzymamy wersję na PlayStation 4 i Xbox One?
Gry wyścigowe z serii F1 wychodzą na rynek cyklicznie, czy w tym przypadku otrzymamy wersję na PlayStation 4 i Xbox One?

W dzisiejszych czasach nie jest łatwo zostać zawodowym kierowcą wyścigowym. Jest to zadanie bardzo trudne, wymagające poświęcenia, talentu i rozumienia zasady działania wszystkich elementów bolidu. Dzisiaj maszyny są bardzo szybkie, zwrotne i dynamiczne, tylko najlepsi są w stanie nad nimi panować. Jeżeli chcecie wygrywać, warto zainteresować się F1 2014.

Poziom trudności to pierwsza i najważniejsza zaleta tegorocznej edycji F1 od studia Codemasters. To gra wyścigowa, która nie wybacza błędów, chociaż w początkowej fazie pozwala na sporo (opcjonalnych) uproszczeń, aby opanować sztukę jazdy bolidem. Mowa tutaj o liniach pomocniczych, automatycznym hamowaniu, kontrolach trakcji czy skrętu. Gdy tylko z cierpliwością podchodzisz do tematu wyścigu, możesz sukcesywnie wyłączać kolejne ”wspomagacze”, aby finalnie stać się prawdziwym kierowcą F1. Musisz się wiele nauczyć, zanim wyjedziesz na tor i powalczysz o ”Pole position”.

F1 2014 pozwoli na pokierowanie licencjonowanymi bolidami sezonu F1.
F1 2014 pozwoli na pokierowanie licencjonowanymi bolidami sezonu F1.

Bolidy sztywno trzymają się jezdni. Szybkie ruchy nadwozia, kontrolowanie zakrętów oraz optymalne korzystanie z hamulców, to klucze do sukcesu na torze. Jeżeli tylko jeden z tych elementów pominiesz, nie masz szans na wysoką lokatę. F1 2014 jest grą zupełnie innego typu niż konkurencyjne wyścigi. Tutaj ścigamy się najszybszymi, bardzo lekkimi i aerodynamicznie przystosowanymi do dużych przeciążeń bolidami. Najwięcej problemów może przysporzyć pokonywanie zakrętów, bowiem musimy reagować o wiele szybciej, niż w innych grach tego typu. Hamulce są bardzo silne i praktycznie zatrzymują bolid, który po zblokowaniu hebli może wpaść w poślizg.

F1 2014 jest symulacyjną grą, która wymaga od gracza zdecydowanych działań i podejmowania konkretnych decyzji. W trakcie wyścigu nie ma czasu na zastanawianie się, bowiem inny mogą nas wyprzedzić. Generalnie mowa o dobrym zastawianiu się i atakowaniu na zakrętach. Najciekawiej jest w trakcie początkowej fazy wyścigu, gdzie kilkanaście bolidów dojeżdża do pierwszych zakrętów, to tutaj musisz atakować zdecydowanie, ale nie przesadzać. Codemaster oddaje w ręce graczy trudną grę, gdzie jedna pomyłka kosztuje nas pozycję w wyścigu.

Mowa tutaj nie tylko o systemie jazdy, ale również o zarządzaniu naszym wyścigiem. Tak, zarządzaniu, bowiem w trakcie jazdy zużywają się opony, paliwo i hamulce. Na bieżąco otrzymujemy raporty od naszych inżynierów, którzy nam doradzają. Albo zjeżdżamy do alei serwisowej podreperować bolid, albo ryzykujemy i jedziemy na końcówkach paliwa. Szybka i konkretna decyzja, która rzutuje na obraz wyścigu.

W strugach deszczu bolidy F1 wyglądają fenomenalnie!
W strugach deszczu bolidy F1 wyglądają fenomenalnie!

Rywalizacja na torze z innymi zawodnikami nie należy do zbytnio skomplikowanych. Sztuczna inteligencja kierowców została zaprojektowana na ”sztywno”, czyli ich tor jazdy jest z góry opisany (jazda po sznurku). Zdarzają się losowe wpadki poszczególnych kierowców oraz agresywne ich ataki. W ogólnym rozrachunku autorzy gry przygotowali dla nas typowe ”cyborgi”, które w trakcie wyścigu nie podejmują własnych decyzji.

F1 2014 udostępnia nam standardowe tryby, czyli Karierę, Grand Prix, Time Attack, scenariusze oraz walki z rywalami. Twórcy nie udostępnili całkiem pozytywnego trybu Classics z poprzedniej odsłony, który najprawdopodobniej powędruje do przyszłorocznej odsłony gry. Oczywiście zachowano tryb wieloosobowy, z nieodłącznym trybek split-screen, który potrafi zająć długie godziny dla dwóch wprawionych graczy.

Najnowsza odsłona serii prezentuje się wyśmienicie, choć widocznie wyciska z konsol poprzedniej generacji ostatnie soki. Tytuł jest ostry, przejrzysty, posiada wymaganą głębię kolorów a same trasy zostały przygotowane z rozmachem. Nie szukajcie tutaj rewolucji, nazwałbym to raczej ewolucją, która pozwala nam podziwiać miłe dla oka otoczenie, roślinność, górzyste tereny, piękne krajobrazy. Również bolidy zostały przygotowane z dbałością o najmniejsze detale. Pojazdy realistycznie odbijają promienie słońca, lśnią wręcz, całość najlepiej prezentuje się w trakcie deszczu, kiedy krople rozbijają się o naszą karoserię. W trakcie takich ujęć nasze lusterka są słabo widoczne, woda ocieka po całym bolidzie w sposób bardzo realistyczny. Trudno jest się do czegoś przyczepić, chociaż animacje po wyścigu, gdy odnosimy sukces lub ponosimy porażkę, zostały na żywca przeniesione z poprzedniej odsłony serii.

Trasy w F1 2014 prezentują się bardzo okazale.
Trasy w F1 2014 prezentują się bardzo okazale.

Dla wielkich fanów tego sportu ciekawostką będzie Grand Prix Rosji, czyli zupełnie nowy tor udostępniony przez twórców. Co więcej, zmiany zaszły również w samych bolidach, które teraz zostały przygotowane w inny sposób. Twórcy odeszli od silników V8, implementując tym samym do pojazdów ryczące V6. Codemasters musieli przeprojektować swoje wyścigi, dzięki czemu brzmią one nieco inaczej. Oczywiście można do tego przywyknąć. Zmiana silników wpłynęła również na sterowanie naszym bolidem, jest on mniej zwrotny niż wcześniej, łatwiej wypada na zakrętach. Zapanowanie nad pojazdem podnosi poziom trudności, jednemu się to spodoba, drugi będzie musiał uczyć się wszystkiego od podstaw.

F1 2014 ma problemy z komentarzem. Nawet pomimo obecności Andrzeja Borowczyka, całość prezentuje się niezwykle drętwo i nienaturalnie. Poziom wykonania kwestii komentatorskich jest niski i lepiej pod tym względem wypada edycja oryginalna z angielskim komentarzem.

Grę mogę polecić wszystkim fanom F1, jak również wszystkim tym, którzy nie mieli kontaktu z poprzednią odsłoną serii. F1 2014 to całkiem przyzwoita gra, ale wielu może nazwać ten tytuł złośliwie aktualizacją F1 2013. Tytuł ma swoje problemy, przede wszystkim za sprawą konkretnie zrealizowanej i wymagającej kariery, która tym razem pozwala nam wstąpić w szeregi dowolnego zespołu bez większych problemów. Gdzie podział się schemat ”od zera do bohatera”? Gdzie są słabsze ligi tego sportu? Dlaczego nie otrzymaliśmy trybu Classics? Tego dowiemy się najprawdopodobniej już w przyszłym roku. Jeżeli lubisz gry wyścigowe, z naciskiem na F1, to powinieneś się zainteresować.

OCENA 6, 5/10

+ PEŁNA LICENCJA

+ NOWE BOLIDY I GRAND PRIX ROSJI

+ OPRAWA GRAFICZNA

+ FIZYKA I MODEL JAZDY

– BRAK TRYBU CLASSICS

– UPROSZCZONA KARIERA

– BRAK WIĘKSZYCH ZMIAN W STOSUNKU DO F1 2013

– SYSTEM ZNISZCZEŃ

– KIEPSKIE SI ZAWODNIKÓW

Written By
More from Patryk

Ujawniono nowy gameplay z motocyklowego RIDE

Milestone ujawnili kolejny gameplay z gry wyścigowej traktującej o motocyklach – RIDE....
Read More